Wiele przedsiębiorstw koncentruje się na pozyskiwaniu nowych klientów. Zapominamy przy tym, że znacznie łatwiej jest zachęcić do ponownego zakupu lub skorzystania z usług te osoby, które zrobiły to w przeszłości.
Wymarzoną sytuacją jest ciągłe zwiększanie popularności marki oraz utrzymywanie stałych klientów. Nie jest to jednak możliwe bez skupienia się na budowaniu mocnych więzi z klientem. Dzięki temu firma może zyskać bardzo dużo nowych ofert z tytułu poleceń lub cyklicznych zamówień. Budowanie relacji z klientem nie jest łatwe, jednak najnowsze środki przekazu dają znacznie więcej możliwości niż mieli je przedsiębiorcy jeszcze kilkanaście lat temu.
1. Skupienie się na komunikacji
Dziś, gdy większość firm posiada bardzo wysokiej jakości produkty i usługi, najłatwiejszym sposobem na wyróżnienie się jest komunikacja. Musi być ona terminowa, skuteczna i spersonalizowana. Dzisiejsza komunikacja to nie tylko rozmowy i spotkania w czasie rzeczywistym. W tej kwestii nawet większy wpływ na budowanie relacji z klientem od samej obsługi ma to, co dzieje się „poza kulisami”. To znaczy, jak reagujemy na pytania, opinie oraz skargi w mediach społecznościowych. Nie każdy przedsiębiorca może sobie pozwolić na spędzanie wielu godzin, odpowiadając na komentarze, dlatego warto rozważyć zatrudnienie specjalisty, który pomoże w budowaniu marki i relacji z klientami w mediach społecznościowych.
2. Badanie satysfakcji klienta
Nie ma lepszego źródła odpowiedzi na pytanie o rozwój czy kierunek, w którym podążać firma, niż opinie klientów. W przypadku świadczenia usług można zapytać ich o zadowolenie z jakości pracy lub wykonać kontrolny telefon po upływie określonego czasu. Sprawa się nieco komplikuje w przypadku firm, które zajmują się sprzedażą. Tutaj najpopularniejszym sposobem na sprawdzenie, czy nasze produkty są wartościowe, będzie badanie satysfakcji klienta w formie ankiet lub sondaży internetowych. Możemy również skorzystać z oferty firm przeprowadzających badania rynkowe, by uzyskać precyzyjne wyniki i gotowe rekomendacje działań.
3. Dzielenie się wiedzą
Dzielenie się wiedzą i darmowe udostępnianie wartościowych treści jest zdecydowanie największym trendem ostatnich lat w marketingu internetowym. Dziś, aby zdobyć zaufanie klientów, a następnie zbudować z nimi relacje, nie można polegać tylko na reklamach. Coraz częściej możemy spotkać się z sytuacjami, w których osoby lub firmy udostępniające wartościowe treści (np. filmy na YouTube lub artykuły na blogu) na tematy związane z ich branżą, zyskują znacznie większy odzew niż większe marki, które w celach promocyjnych wykorzystują standardowe reklamy.
4. Otwartość i szczerość w kontaktach
Aby zbudować silną i trwałą relację z klientami, musisz zadbać o to, by Twoja marka wzbudzała zaufanie. W kontaktach z konsumentami warto zadbać o szczerość i uczciwość. Ważne jest utrzymanie polityki otwartości – nie usuwaj negatywnych komentarzy z sieci, ale na nie zareaguj, opisz sytuację, zaproponuj rabat. Często kuszące jest powiedzenie klientowi tego, co chce usłyszeć, zamiast przedstawienia realnej oceny sytuacji. Taka praktyka może sprawdzić się w krótkim okresie, jednak w przypadku dłuższej współpracy i budowania relacji, szczerość jest zawsze najlepszym rozwiązaniem.
5. Przewyższenie oczekiwań
Jednym z najlepszych sposobów na budowanie silnych relacji z klientem jest wypracowanie reputacji firmy jako tej, która zapewnia wyjątkowe wyniki. Zamiast obiecywać niesamowite rezultaty, które są niemożliwe do spełnienia, warto przedstawić klientowi prawdopodobne efekty i zrobić wszystko, aby ostatecznie okazały się lepsze. Z reguły jesteśmy przyzwyczajeni do tego, że wyniki są nieco gorsze niż te, które zaplanowaliśmy. Jak wzrośnie satysfakcja klienta, kiedy w efekcie współpracy otrzyma znacznie więcej niż planowano?