Koronawirus i wprowadzona przez niego nagła pandemia spowodowały, że większość pracowników m.in. biur rachunkowych przez pewien okres czasu pracowała zdalnie, świadcząc pracę z własnych domów.
Spowodowały to obostrzenia dotyczące wychodzenia z domów czy mieszkań tylko i wyłącznie w pilnych sprawach, a także zaleceniami o pozostaniu w domach.
Praca zdalna usprawniona w okresie pandemii zyskuje na popularności, dlatego warto poznać kilka związanych z nią istotnych informacji jak przykładowo prognozy na przyszłość czy regulacje prawne dotyczące kadr i płac.
Podstawy prawne dotyczące pracy zdalnej
W kodeksie pracy nie znajduje się definicja pracy zdalnej ani nawet żadne regulacje z nią związane. Obecnie istnieje dopiero projekt w tym zakresie.
Zgodnie ze wspomnianym projektem dokładne uregulowanie pracy zdalnej ma nastąpić w sierpniu tego roku, co z pewnością wpłynie na pracowników, a także wymusi pewne zmiany w działalności biur rachunkowych.
Istnieje jednak kilka zasad obowiązujących w pracy zdalnej, których wprowadzenie wymusiło nagłe wprowadzenie pandemii.
Zasady obowiązujące podczas pracy zdalnej
Mimo iż nie istnieją dokładne i sprecyzowane podstawy prawne dotyczące płac i kadr to istnieją pewne zasady regulujące ten typ zatrudnienia.
Tarcza antykryzysowa 4.0 wprowadziła jakiekolwiek regulacje opisujące pracę zdalną. Zostały one zawarte w Ustawie z dnia 2 marca 2020 roku o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych.
W świetle prawa praca zdalna jest pracą wykonywaną na zlecenie pracodawcy i powinna być jasno określona w umowie o pracę. Równie ważną zasadą w tej kwestii jest fakt, że praca zdalna może być wykonywana tylko i wyłącznie przez czas określony poza miejscem jej stałego wykonywania.
Telepraca a praca zdalna
Istnieje sporo problemów, jakie rodzi porównanie telepracy z pracą zdalną. Prawnie te dwa rodzaje pracy bardzo się różnią z perspektywy biur rachunkowych, chociażby w zakresie obowiązków pracodawcy.
W przypadku telepracy na pracodawcę zostają nałożone liczne obowiązki w zakresie m.in. dostarczenia pracownikowi sprzętu, ponoszenia kosztów jego eksploatacji czy także BHP.
Tych obowiązków nie stosuje się w przypadku świadczenia przez pracowników pracy zdalnej.
Ponadto praca zdalna może zostać polecona pracownikowi przez pracodawcę jednostronnie, a w przypadku telepracy pracodawca ma obowiązek porozumieć się z pracownikiem.
Zgodnie z prawem telepraca może być stosowana wyłącznie w przypadku regularnego wykonywania pracy poza zakładem pracy i gdy pracodawca otrzymuje od pracownika informacje o wynikach pracy drogą elektroniczną.
Precyzyjne określenie prawnych regulacji dotyczących pracy zdalnej najbardziej wpłynie na pracę biur rachunkowych zajmujących się m.in. prowadzeniem dokumentacji płacowej i kadrowej.